Valprogram 2022

• Demokrati och delaktighet
  • Ekonomi och näringsliv

Inledning

Välfärden är grunden i samhället, utan den kan inte samhället byggas starkt. Om välfärden urholkas kan vi inte ta hand om de som behöver stöd för att leva ett värdigt liv. Då försvinner tilliten mellan människorna så sakteliga. Tillit är avgörande när vi bygger ett demokratiskt samhälle.

Hur vi tar hand om de allra sköraste säger en hel del om det samhälle vi lever i. Vi i Vänsterpartiet vill ha ett samhälle där vi tar hand om och månar om varandra. Omsorg och trygghet ska finnas när det behövs som mest.

Bra vård, skola och omsorg är grundläggande för medborgares välmående och därmed för samhällets förutsättningar att växa och utvecklas.

Att värna miljön och alltid ha ett hållbarhetsperspektiv är centralt för oss. Vi driver på för att – tillsammans med invånarna i Mariestad – förverkliga målen i Agenda 2030.

Rättvisa är ett viktigt ledord för oss i Vänsterpartiet. Det kan gälla rättvis fördelning, rättvist klimatutrymme men också rätten till en god utbildning, en god omsorg och/eller en god arbetsmiljö. Så här omsätter vi det till praktisk politik i Mariestad:

Socialnämndens område – god arbetsmiljö, bra äldreomsorg, integration

Socialnämndens verksamheter behöver mer resurser. Det har varit ett återkommande problem i flera år att nämnden inte kompenserats för höga kostnader för bland annat försörjningsstöd och placeringar.

Det är viktigt att kunna klara välfärdsuppdraget med trygga brukare och med personal som känner arbetsglädje, trygghet och vilja att stanna kvar på jobbet. Det kräver återkommande uppföljning av arbetsmiljöarbetet samt ledarskapsstöd där bland annat kommunens rekommendation om max 30 medarbetare/chef bör efterlevas. Det är också viktigt att det finns en lyhördhet i organisationen för att underlätta anställdas trygghet. Nämnden ska följa upp resultatet av medarbetarenkäterna samt förvissa sig om åtgärder för förbättringar. Visselblåsarfunktionen ska säkras enligt nyligen införd lagstiftning.

Vi vill genomföra ett försök med arbetstidsförkortning med bibehållen lön på en enskild enhet.

Åtgärder för att få kontinuitet inom äldreomsorgen har påbörjats, efter motion från Vänsterpartiet. 15 besök hos en brukare under en tvåveckorsperiod ska ses som ett första delmål. Vi kommer att gå vidare med en tuff målsättning om 10 besök.

Vi vill se över och sänka avgifterna för trygghetslarm. Vi vill också säkerställa att tillräckliga säkerhetsåtgärder (för trygghetslarmen) finns på plats vid eventuella elavbrott eller dylikt.

Vi har föreslagit att äldre, eller andra som av olika skäl sällan kommer ut, erbjuds utflykter. Det kan ske med hjälp av den el-buss som kommunen köpt in inom ramen för Electri Village.

Det finns behov av ett demensboende för att förbättra demensvården och utveckla kompetensen.

Vi vill säkerställa att det väl fungerande integrationsarbetet som kommunen bedriver idag, till exempel Språkvän, fortsätter att bedrivas och utvecklas.

Alla dessa åtgärder kommer att kräva mer resurser.

Ekonomisk utsatthet

Många människor har en alltmer ansträngd ekonomi. Vi har lagt en motion om en handlingsplan för barn i ekonomiskt utsatta familjer, den gruppen måste uppmärksammas. Tyvärr har vi fått avslag på motionen. Vår målsättning är att alla barn ska ha möjlighet till goda levnadsvillkor och en aktiv fritid.

Vi har lagt en motion om avgiftsfri frukost i grundskolan. Det kan finnas många orsaker till att man inte får en god start på dagen. Det kan vara stress men även att kylskåpet är tomt på morgonen. Både Rädda Barnens sammanställning om barnfattigdom och SCB:s underlag visar att allt fler barn lever med låg ekonomisk standard. Enligt lag har vi skyldighet att ge alla barn samma förutsättningar för att kunna tillgodogöra sig undervisning. Här har kommunen ett stort ansvar.

Vi vill göra Mariestad till en barnrättskommun, samtidigt är det viktigt att vi förvissar oss om att Barnkonventionen efterlevs i kommunens verksamheter.

Kultur och fritid

Vi vill skapa förutsättningar för rekreation, välbefinnande och hälsa. Att kunna erbjuda en aktiv fritid är viktigt. Tillgång till grönområden med varierad växtlighet inom rimligt avstånd, som här i Mariestad, är av stor betydelse. Vårt tidigare förslag om grönstrukturplan blir ett centralt planeringsinstrument.

Vi gläds åt att Fritidsbanken har öppnat. Ett fem år gammalt fullmäktigebeslut efter en motion från Vänsterpartiet. Det kommer att betyda att nya grupper ges möjlighet till fritidssysselsättning. Utlåning av idrottsprylar är också en väl så god miljöåtgärd.

Fullmäktige har beslutat om ett nytt kulturpolitiskt program med skrivningar om ett ökat och varierat kulturutbud. Det kräver resurser för att kunna förverkligas. För att ge fler möjlighet att ta del av Kulturskolans verksamhet vill vi sänka avgifterna och samtidigt se över tillgängligheten. Det finns även behov att köpa in nya instrument.

Vi föreslår att simundervisning för sexåringar ska vara avgiftsfri.

Vi vill även se över fritidsgårdarnas verksamhet, bland annat kan ett ”fritidsgarage” vara intressant där bilburen ungdom kan mecka med bilar.

Idrottsplatser, lekplatser, motionsspår, badplatser, idrottshallar ska vara i gott skick och underhållas väl.

Psykisk ohälsa

Som vi skrev ovan är en aktiv fritid och möjligheter till rekreation viktigt inte minst för att förhindra psykisk ohälsa. Det är även viktigt med insatser för att minska ofrivillig ensamhet. Det har tagits fram åtgärder i kommunen samlade i en handlingsplan.

Det måste göras mer. Till exempel att kommunen stöttar frivilligorganisationerna. Dessa organisationers betydelse för att förhindra ensamhet och psykisk ohälsa får inte underskattas.

Civilsamhället är av stor betydelse i samhällsbygget. Det gäller både de viktiga mellanmänskliga relationerna liksom bygget av det demokratiska samhället.

Vi har motionerat om att kommunen ska tillhandahålla lokaler för ideella föreningar. Om möjligt kan dessa gärna vara samlade. Det skulle ge goda effekter och uppmuntra till samarbete.

Vi har även förslag om mentorer för att minska ohälsa hos unga vuxna. Det finns idag ett projekt inom Västra Götalandsregionen där man framgångsrikt, tillsammans med kommunen, uppmärksammat dessa frågor.

Jämställdhet

Det är viktigt att alltid ha ett jämställdhetsperspektiv i välfärdsarbetet och samhällsbygget. Det är dock inte alltid lätt att mäta. Att kvinnor som kollektiv har lägre löner är inget okänt faktum. Att kommunen uppfyller kraven på jämställda löner måste bekräftas.

Vid samhällsplanering måste trygghetsskapande åtgärder alltid beaktas. Miljöer måste tillskapas för den enskildes trygghet och säkerhet.

Vi måste säkerställa att de som är i behov av stöd och hjälp till följd av våld i nära relationer också får det. Enligt socialtjänstlagen har kommunen ett stort ansvar.

Kommunen har sedan 2019 ett avtal med Kvinnohuset Tranan i Skövde. Där finns stor kompetens upparbetad under många år. Vi vill förvissa oss om att de kvinnor som söker hjälp och stöd också får det. Vi följer upp kvalitet och att det som avtalet med Tranan erbjuder verkligen kommer kvinnorna till del.

Förskola och skola

Förskolan och skolan har under flera år haft en ansträngd ekonomi, vilket har börjat visa sig i form av sjunkande betyg i grundskolan. Vi vill satsa på förskolan, skolan och fritids, för att ge pedagogerna möjlighet att utföra sitt uppdrag och ge alla barn och elever det stöd de behöver, inte minst elever i behov av stöd. Kommunen ska tillhandahålla läxhjälp.

I en motion förslår vi att alla elever i grundskolan ska erbjudas frukost. Den ska vara avgiftsfri.
Vänsterpartiet arbetar sedan många år för att barngrupperna i förskolan ska bli mindre, men med bibehållen personalstyrka, en fråga vi kommer att fortsätta att driva. Både förskolan och skolan behöver också få mer resurser för att köpa in det material som behövs för undervisningen.

Miljö, klimat, hållbarhet

Vi vill att kommunen ska arbeta för miljö, klimat och hållbarhet tillsammans med invånarna. Mariestad ska vara en föregångskommun när det gäller tätortsnära grönområden. De är centrala byggstenar i ett hållbart samhälle. Området vid Katthavsviken vill vi göra till en grön park där våra invånare får rekreation genom att uppleva både Vänerhavet och vacker grönska. Vi har lagt en motion om att kommunen ska ge förutsättningar för stadsodling så att fler kan få möjlighet att odla. Det främjar den biologiska mångfalden sett både till växter och insekter.

I ett hållbart samhälle behöver vi ge våra invånare bättre förutsättningar att transportera sig utan bil om de vill. Mariestad har goda förutsättningar att bli en cykelkommun, där det är lätt att ta sig fram med cykel både inom och på väg till tät- och kransorterna. Det vill vi satsa på genom att bygga ut och rusta upp cykelvägarna. När områden planeras bör alltid gröna stråk för rekreation och planering för cyklande och gående beaktas.

Vi vill satsa på kollektivtrafiken genom fler turer på helgerna och erbjuda avgiftsfri kollektivtrafik från 65 års ålder i stället för 75 år som idag, samt sommarlovskort för skolungdomar. En busslinje till och från fritidsgården Elvärket skulle ge barn och ungdomar bättre möjlighet att ta sig dit på egen hand. Vi vill se över möjligheterna att erbjuda busskort till skolbarn i alla kransorterna.

Vi vill även verka för mer återbruk och att minska mängden avfall, genom att mer av det som lämnas på Bångahagen ska kunna tas tillvara, renoveras och säljas på secondhand.  Eskilstuna kommuns återbruksgalleria ReTuna kan fungera som inspiration.

En annan viktig åtgärd för att minska vår klimatpåverkan är att kommunen börja klimatberäkna maten vi lagar i våra kök i skolor, förskolor och boenden. Det innebär att ta reda på vilken klimatpåverkan olika rätter har och väga in det i utformningen av menyerna.

Kommunen gör varje år en rad mätningar och undersökningar av hur miljön i Mariestads kommun mår, och hur klimatförändringarna påverkar Mariestad. Det här värdefulla materialet vill vi att kommunen använder mer än vad som görs idag. Det är också viktigt att kommunens alla politiker utbildas inom miljö och klimat, för att kunna väga in det i sina beslut.

För att få kommunen ska få till allt det här arbetet, krävs dels att vi avsätter tillräckligt med resurser för att genomföra klimatomställningen ute i verksamheterna, men även för det strategiska arbetet för att uppnå bättre miljö och minska vår klimatpåverkan. Vi vill att Mariestad ska ha en heltidsanställd miljö- och klimatstrateg som både ska ha en central roll i kommunens utvecklingsarbete och i det löpande arbetet.

Arbetstid

Det är idag vanligare med deltidstjänster inom de kvinnodominerade yrkena än inom de mansdominerade, vilket bidrar till inkomstskillnaderna mellan män och kvinnor. Därför är det viktigt för jämställdheten att alla som jobbar för Mariestads kommun, oavsett yrke, ska erbjudas en heltidsanställning. Men det fungerar kanske inte alltid att arbeta heltid, i alla skeden av livet. Därför ska alla anställda ha rätt att gå ner på deltid genom tjänstledighet. Denna möjlighet att själv välja hur mycket man vill arbeta, kommer också att göra Mariestad attraktiv som arbetsgivare. Men arbetsgivaren måste aktivt verka för att varje anställd ska kunna ha en så hög tjänstgöringsgrad som möjligt, genom att se till att arbetsbördan är rimlig. Det får inte vara så att anställda avstår från att arbeta heltid enbart på grund av att arbetet är för tungt och slitsamt.

Vänsterpartiet vill ha en diskussion kring möjligheten att sänka normen för heltid. Som en del i detta föreslår vi att ett försök med arbetstidsförkortning, med bibehållen lön, genomförs på en enskild enhet.

Demokrati och delaktighet

Vi vill utveckla den lokala demokratin genom att genomföra försök med Medborgarbudget, något som finns i många andra kommuner. Det innebär att medborgarna inte bara får lägga förslag till kommunen som idag, utan även vara med och rösta om vilka som ska genomföras.  En annan viktig aspekt för demokratin är att digitaliseringen av vårt samhälle genomförs på ett sätt som försäkrar att alla invånare har möjlighet att delta och få information på lika villkor. Det är viktigt att alla medborgare kan få sina rättigheter tillgodosedda. I vissa falla kan till exempel personligt ombud vara ett viktigt stöd.

Ekonomi och näringsliv

Det är viktigt att kommunen upprätthåller en god ekonomisk hushållning så som det uttrycks i kommunallagen. En god ekonomi ger trygghet och är en förutsättning för att klara välfärden och klimatet. Kommunen har en hög investeringstakt vilket kräver goda resultat för att nå målet om en högre självfinansieringsgrad. Vänsterpartiet har därför till exempel

valt att i budget för år 2022 ha ett resultat som motsvarar 4 % av skatter och generella statsbidrag.

Vi noterar att kommunens budgetar utgår från SCB:s befolkningsutveckling, vilket är korrekt. De siffrorna avviker dock kraftigt från de (glädje)prognoser som vi menar att Mariestads kommun har i både Översiktsplanen och Bostadsförsörjningsprogrammet. Att kommunens ledande styrdokument bygger på så olika antaganden ökar risken att beräkningar av till exempel behov av bostäder och välfärdstjänster inte blir rättvisande.

Inför kommande år finns en rad utmaningar. Till exempel råder stor osäkerhet kring utvecklingen av de generella statsbidragen. Det försvårar kommunernas planering. Att bygga välfärd kräver långsiktiga stabila intäkter. Det är något som Vänsterpartiet arbetar för i Riksdagen.

Arbetslösheten har ökat till följd av pandemin. Trots att Mariestads kommun hittills legat förhållandevis bra till, krävs det att vi är på tårna och arbetar aktivt. Att komma till rätta med långtidsarbetslösheten och att ge ungdomar ett bra stöd kräver insatser.

Reformeringen av Arbetsförmedlingen har inte varit positiv för kommunen utan snarare försvårat och fördyrat arbetsmarknadsenhetens arbete. I slutändan är det de arbetssökande som drabbas. Staten vältrar över alltmer till kommunerna, vilket i många fall leder till höjda kostnader för försörjningsstöd. Vi är mycket kritiska till hur staten på fler områden inte tar sitt ansvar fullt ut.

Kommunen expanderar. Det handlar bland annat om utbyggnad av Metsä Tissue och Rödjan. Men även att kommunen tillhandahåller mark för industriändamål. Det kommer att skapas fler arbetstillfällen, vilket är positivt.

Vi menar dock att en expansion måste göras varligt så att grönområden samtidigt bevaras. Det är nödvändigt för att bland annat gynna den biologiska mångfalden vilket i sin tur är en viktig del av det klimatpolitiska arbetet.

En god, väl utbyggd välfärd och ett aktivt miljöarbete är viktiga komponenter för att få fler företag att etablera sig. Samtidigt är det avgörande för att locka fler att vilja flytta till Mariestad.