• Skuggbudget 202...

Skuggbudget 2022-2024

Budgetunderlag för Vänsterpartiet inför budget 2022 och plan 2023 -2024

Inledning
För ett år sedan fanns en stor osäkerhet hur pandemin skulle påverka kommunens ekonomi under år 2020. Idag vet vi att kommunens skatteintäkter blev lägre men att det
kompenserades av höjda generella, men tillfälliga, statsbidrag. Ökade kostnader till följd av pandemin har också kompenserats av staten. Kommunen kunde därför redovisa ett ganska stort överskott för år 2020.

Inför kommande år finns en rad utmaningar. Till exempel råder en stor osäkerhet kring utvecklingen av de generella statsbidragen. Det försvårar kommunernas planering. Att bygga välfärd kräver långsiktiga stabila intäkter.
Arbetslösheten har ökat till följd av pandemin. Trots att Mariestads kommun ligger förhållandevis bra till jämfört med andra kommuner i regionen, krävs att vi är på tårna och
arbetar aktivt. Att komma till rätta med långtidsarbetslösheten och att ge ungdomar ett bra
stöd är två viktiga utmaningar.

Reformeringen av Arbetsförmedlingen har inte varit positiv för kommunen utan snarare försvårat och fördyrat arbetsmarknadsenhetens arbete. I slutändan är det de arbetssökande som drabbas. Staten vältrar över alltmer till kommunerna, vilket i många fall leder till höjda
kostnader för försörjningsstöd. Vi är mycket kritiska till hur staten på det här sättet inte tar sitt ansvar fullt ut.

Effekterna av pandemin har i allra högsta grad påverkat invånarna i Mariestad. Ensamhet och isolering – som i flera fall lett till psykisk ohälsa – har ökat. Risken för ökat våld i nära relationer är påtaglig.

Kvaliteten inom äldreomsorgen har kommit i fokus. Arbetsmiljöfrågorna är centrala. Vi
måste aktivt arbeta med åtgärder för att både anställda i kommunen och brukare ska känna
trygghet.

Elever har till och från fått finna sig i att undervisning sker digitalt. Det ger upphov till frågor. Hur har den digitala undervisningen påverkat de elever som är i stort behov av stöd för att tillgodogöra sig undervisningen? Har vi byggt upp en utbildningsskuld? Vi politiker i Mariestads kommun har med andra ord en rad effekter av pandemin att
hantera. Mot den bakgrunden lämnar Vänsterpartiet nu sitt budgetförslag.

Finansiella mål
Det är viktigt att kommunen upprätthåller en god ekonomisk hushållning så som det uttrycks i kommunallagen. Vänsterpartiet har valt att i budget för år 2022 ha ett resultat som motsvarar ca 4 % av skatter och generella statsbidrag. I förra årets budget fattade vi beslut om målsättningen att skattefinansierade investeringar ska vara självfinansierade över mandatperioden samt att taxefinansierade investeringar kan vara lånefinansierade. Med kommunens höga investeringstakt är det målet svårt att nå. Vi menar att det ställer krav på högre resultat för att kunna öka självfinansieringsgraden.

Vänsterpartiet föreslår en skattehöjning med 30 öre. Det motsvarar ökade intäkter på
ca 17 mkr under respektive år. Konjunkturbufferten ligger på 10 mkr för år 2022.

Prognoser
Antaganden i budgeten bygger på prognoser från SKR om konjunkturutveckling och skatteunderlag. Det kan ta en tid innan en normal konjunktur kan uppnås. När det gäller
befolkningsutvecklingen bygger budgeten på siffermaterial från SCB. Vi noterar att den förväntade befolkningsökningen avviker kraftigt från de prognoser som Mariestads kommun
har i både Översiktsplanen och Bostadsförsörjningsprogrammet. Vi har vid flera tillfällen
ifrågasatt att kommunens ledande styrdokument bygger på så olika antaganden. Risken är uppenbar att beräkningar av till exempel behov av bostäder och välfärdstjänster inte blir
korrekta.

Kommunstyrelsen
Vi vill skapa förutsättningar för rekreation, välbefinnande och hälsa. Att kunna erbjuda en aktiv fritid blir viktigt. Tillgång till grönområden med varierad växtlighet inom rimligt avstånd, som här i Mariestad, är av stor betydelse. Vårt tidigare förslag om grönstrukturplan blir ett
centralt planeringsinstrument.

Vi lyfter åter igen förslaget om en Fritidsbank, ett fyra år gammalt fullmäktigebeslut efter en motion från Vänsterpartiet.

Fullmäktige har beslutat om ett nytt kulturpolitiskt program med skrivningar om ett ökat och varierat kulturutbud. Det kräver resurser för att kunna förverkligas. För att ge fler möjlighet att ta del av Musikskolans verksamhet vill vi sänka avgifterna och samtidigt se över tillgängligheten. Det finns även behov att köpa in nya instrument.

Simundervisning för sexåringar ska vara avgiftsfri.

Kommande år blir målen i strategin för Agenda 2030 viktiga i kommunens planering. Vänsterpartiet menar att alla invånare i kommunen ska få information och kunskap för att bli delaktiga. Det kan ske genom att erbjuda öppna föreläsningar, nyhetsbrev och/eller utnyttja
olika informationskanaler.

Strategin kräver också en kraftig ökning av det miljö- och klimatstrategiska arbetet. Vägen till att bli en cirkulär och hållbar kommun kräver rejäla satsningar. Idag befinner vi oss på en nivå där vi inte ens fullt ut tillhandahåller utrustning för källsortering av avfall i verksamheterna.

Tjänsten som miljö- och klimatstrateg bör utökas till heltid och placeras under kommunstyrelsen för att tidigt medverka i planeringsprocesser. Det kommer att krävas
ytterligare miljö- och klimatpåverkande åtgärder. Vi har t.ex. i motioner föreslagit att arbetskläder lagas, att delar av centrum kan vara bilfritt samt att resultatet av det lokala
miljömålsarbetet årligen ska redovisas i fullmäktige.

Tekniska nämnden
Det behövs åtgärder för att bevara och utöka den biologiska mångfalden. Det kräver skötselplaner för alla skogsområden i våra tätorter. Dessutom att invasiva arter utrotas samt
att vi vidtar kompensationsåtgärder för ekosystemtjänsterna som försvinner när grönområden exploateras i vår kommun.

Utbildningsnämnden
Elevhälsan och stöd till elever med särskilda behov är viktiga områden inte minst efter pandemin. Vi vet inte fullt ut hur den undervisning som skett digitalt under pandemin
påverkat elevernas möjlighet att tillgodogöra sig kunskaper. Detta bör kommunen följa upp och ha beredskap för att sätta in extra undervisning där så behövs.

Vi noterar ett högt söktryck inom vuxenutbildningen. En glädjande utveckling men samtidigt viktigt att vi kan möte upp med de resurser som krävs.

En stor andel av barngrupperna i Mariestads förskolor är större än vad Skolverket rekommenderar. Mariestad har dessutom fler barn per personal jämfört med riket. Det finns
ett fortsatt behov av att kommunen bevakar detta och, trots en ansträngd ekonomi, arbetar strategiskt för att barngrupperna i Mariestads förskolor ska bli mindre och att
personaltätheten ska öka. Vi föreslår också att förskolan ges bättre förutsättningar att köpa in det material och den utrustning som behövs för att bedriva undervisning enligt förskolans läroplan.

Socialnämnden
Socialnämnden får ett tillskott i budgetförslaget. Det har varit ett återkommande problem i flera år att nämnden inte kompenserats för höga kostnader för bland annat försörjningsstöd och placeringar.

Det är viktigt att kunna klara välfärdsuppdraget med trygga brukare och med personal som känner arbetsglädje, trygghet och vilja att stanna kvar i verksamheterna. Det kräver återkommande uppföljning av arbetsmiljöarbetet samt ledarskapsstöd där bl.a. kommunens rekommendation om max 30 medarbetare/chef bör efterlevas.

Åtgärder för att få kontinuitet inom äldreomsorgen har påbörjats, efter motion från Vänsterpartiet. 15 besök hos en brukare under en tvåveckorsperiod ska ses som ett första
delmål.

Det finns behov av ett demensboende för att förbättra demensvården och utveckla kompetensen.

Alla dessa åtgärder kommer att kräva resurser.
Pandemin innebär att många människor fått en ansträngd ekonomi. Vi har lagt en motion om en handlingsplan för barn i ekonomiskt utsatta familjer. Den gruppen måste uppmärksammas. Det ska vara en målsättning att alla barn ska ha möjlighet till goda levnadsvillkor och en aktiv fritid.

Det finns risk för ökat våld i nära relationer till följd av pandemin. Vi måste säkerställa att de som är i behov av stöd och hjälp också får det. Enligt socialtjänstlagen har kommunen ett stort ansvar.

Det är viktigt att det finns åtgärder för att minska ofrivillig ensamhet och psykisk ohälsa. Det har arbetats fram åtgärder i kommunen samlade i en handlingsplan. Vi menar att den ska kompletteras med att kommunen stöttar frivilligorganisationer. Dessa organisationers betydelse för att förhindra ensamhet och utsatthet kan inte underskattas.

Vill man ladda ned dokumentet samt kunna läsa sifferdelen av budgeten finns den att ladda ned här:
V_Mariestad_skuggbudget_2022