Motion om att ha en dialog med Volvo om att kompensera ekosystemtjänster i Korstorp

 

Området i Korstorp där Volvos batterifabrik planeras ligga, har noga utretts i arbetet med att ta fram detaljplanen. Bland de många utredningarna finns glädjande nog en ekosystemtjänstanalys (nedan kallat EST-analys), kanske den första som Mariestads kommun har låtit göra. 

EST-analysen visar att området förser oss med bl a ekosystemtjänsterna pollinering, matproduktion samt rekreation och hälsa. Flera av dessa i så stor utsträckning att de har påtaglig betydelse på lokal och regional nivå, och även viss betydelse på nationell nivå. Dessa tjänster kommer i och med exploateringen att minska kraftigt eller försvinna helt.

I EST-analysen finns förslag på åtgärder som skulle kompensera för de här förlusterna. Ett exempel är att göra ett annat naturområde i närheten mer tillgängligt för allmänheten att vandra i, för att kompensera förlusten av det rekreationsområde som försvinner.
Ett annat exempel är att återuppta hävd på närliggande gamla slåttermarker genom att upprätta en långsiktig skötselplan, för att kompensera förlusten av ekosystemtjänsten pollinering. Och så vidare.

Sådana här kompensationsåtgärder av ekosystemtjänster kallas “frivillig kompensation”. Med det menas att de inte utförs på grund av krav från någon myndighet. De görs istället av kommunens egna fria vilja att gå längre än vad lagstiftningen kräver, för att man anser att det är till nytta för samhället och kommuninvånarna. Allt fler kommuner väljer att arbeta med frivillig kompensation. 

Det finns också kompensationsåtgärder som inte är frivilliga. Det är sådana som en aktör måste göra för att få dispens för att få exploatera ett område trots att de innehåller t ex skyddade arter. Kompensationsåtgärderna är då tvingande krav i ett beslut av den myndighet som ger dispensen. Flytten av salamandrar och andra arter från Korstorp är exempel på icke-frivilliga kompensationsåtgärder. Vad gäller de icke-frivilliga kompensationsåtgärderna har kommunen och Volvo kommit överens om vem som gör och finansierar vad.

Vad gäller de frivilliga kompensationsåtgärderna har kommunen, vad Vänsterpartiet erfar, ännu inte haft någon motsvarande dialog med Volvo. Det finns vad vi vet heller ingen plan på att kommunen själv ska vidta några av de föreslagna åtgärderna. Åtminstone finns inga sådana politiskt fattade beslut. 

I EST-analysen finns också förslag på hur Volvo kan skapa ekosystemtjänster inom sin fastighet , t ex genom att anlägga gröna tak på sina byggnader. I planbeskrivningen uppmanar kommunen Volvo att i tidigt planeringsstadium beakta möjligheter att integrera ekosystemtjänster. Det är dock helt frivilligt för Volvo att göra så, eftersom det inte är reglerat i detaljplanen.

Vi i Vänsterpartiet tycker att det är ineffektivt användande av både pengar och naturresurser, att vi lägger resurser på att ta reda på vilka ekosystemtjänster kommunen förlorar i och med exploateringen, och hur vi kan förhindra förlusten av dem, utan att slutföra arbetet genom att bestämma vilka frivilliga kompensationsåtgärder som ska vidtas och av vem.

Vi vill att kommunen tar även detta steg, eftersom vi här ser en möjlighet att tillsammans med Volvo förhindra att Mariestad och våra invånare förlorar ekosystemtjänster i onödan. 

Mot bakgrund av detta yrkar jag på att Mariestads kommun:

  • har en dialog med Volvo om vilka åtgärder de är villiga att åta sig för att kompensera för de ekosystemtjänster som går förlorade i och med exploateringen (frivilliga kompensationsåtgärder på annan plats och/eller åtgärder inom den egna fastigheten) 
  • tar ställning till vilka åtgärder kommunen själv är villig att utföra, i samma syfte  
  • dokumenterar resultatet i någon typ av skriftlig överenskommelse 
  • använder EST-analysen från detaljplanen som underlag för dialogen

Britta Wänström
Vänsterpartiet i Mariestad
22 september 2023

Kopiera länk