Motion om fritidsgarage

A-traktorer och motorer är en populär hobby för unga i Mariestad. Mariestads kommun är bra på att tillhandahålla idrottshallar och bollplaner för unga, och det finns fina
fritidsgårdar, men just de motorintresserade ungas fritidsintresse har kommunen hittills inte gjort någon satsning på.

Ungas motorintresse är en positiv kraft, där de kan skaffa sig ett praktiskt kunnande om motorer och fordonsteknik, vilket kan bli en inkörsport för dem till en bransch där det
finns efterfrågan på sådan kompetens. Det kan också växa fram en stark och positiv känsla av gemenskap bland de motorintresserade unga. Samtidigt finns vissa problem
med störande beteende som hög musik och nedskräpning. En anledning till det kan vara brist på platser där de kan utöva sitt intresse utan att störa andra.

Motorintresserad ungdom består av ungdomar från hela samhället, även unga som upplever ett utanförskap och som har psykisk ohälsa. Om de motorintresserade ungas
intresse inte tas till vara och får ett eget utrymme att utövas på, kan det leda till ett utanförskap som är en öppning för destruktiva sammanhang. Ett sätt att förebygga
detta är att skapa en situation där de unga motorintresserade känner att de är en uppskattad del av vårt samhälle och en viktig resurs för framtiden.

Genom att få en trygg lokal där de kan utöva sitt intresse utan att störa andra, ges de unga stabiliteten i att de alltid har en plats dit de kan komma, för att möta sina vänner och
även vuxna som de kan umgås med, och få råd, stöd och hjälp. Ett exempel på hur detta kan göras är Hudiksvalls fritidsgård Drivknuten där kommunens förvaltningar inom skola och utbildning, kultur och fritid samt socialförvaltningen samarbetar i en gemensam verksamhet för unga. En annan variant är ”Garaget i Lidköping”, som drivs av en förening och där Lidköpings kommun är medfinansiär som en del av sitt trygghetsskapande
arbete. Även andra kommuner så som Piteå arbetar med att skapa fritidsgarage/motorgårdar för motorburen ungdom.

Mot bakgrund av detta yrkar jag på att Mariestads kommun:

– Undersöker intresse och förutsättningar hos relevanta aktörer i Mariestad för att starta upp ett fritidsgarage i någon typ av samverkan med kommunen

– Utifrån detta tar fram ett förslag på koncept för ett sådant fritidsgarage och
uppgift om vad det skulle kosta för kommunen

8 februari 2023