Motion om att kommunen ska informera om lupinbekämpning vid nationaldagsfirandet

Den 6 juni, Sveriges Nationaldag, är även Sveriges Lupinbekämpardag. Det var Fältbiologerna som för några år sedan skapade Lupinbekämpardagen, i syfte att sprida information om att lupinen är en invasiv växt som utgör en hot mot den biologiska mångfalden, och att vi tillsammans kan göra mycket för att bekämpa den.

På sistone har både statliga myndigheter, kommuner, föreningar och andra aktörer uppmärksammat Lupinbekämpardagen på sociala medier. Allt fler känner numera till begreppet invasiva arter och att lupinen behöver bekämpas. Men för många är detta ännu okänt. Och även om man vet att man ska bekämpa lupiner på sin mark, vet man kanske inte hur man ska göra. Naturvårdsverket har information om det på sin hemsida, men som alltid är utmaningen att se till att informationen når fram till målgruppen.

Vi på Mariestads kommun skulle kunna hjälpa till att sprida informationen till våra invånare genom vårt Nationaldagsfirande på Residenset. Där kan kommunen till exempel ha en plats där vi delar ut Naturvårdsverkets information om hur man som privatperson bekämpar lupin på ett effektivt och säkert sätt. Kommunen skulle också kunna inspirera invånarna att informera om vårt eget arbete med att bekämpa lupin på vår mark.

En sådan informationsinsats skulle både gynna den biologiska mångfalden genom att fler får reda på att lupinen behöver bekämpas, och förenkla för våra invånare att göra rätt. Det ska var lätt att göra rätt, instämmer väl de flesta i. Vi skulle även få tillfälle att visa att vi är en god förebild inom området att bekämpa invasiva arter.

Mot bakgrund av detta yrkar jag på att:

• Mariestads kommun informerar allmänheten om lupinbekämpning vid vårt nationaldagsfirande

22 juni 2023