Motion om riktlinjer för kommunens hantering av ekosystemtjänster i planering och exploatering

Ekosystemtjänster är alla de tjänster som naturen ger människan. Vanliga exempel är pollinering, hälsa och rekreation, klimatreglering, rening av luft och vatten.

När ett område bebyggs går ofta en stor del av ekosystemtjänsterna i området förlorade, eftersom markanvändningen förändras så radikalt. Förlust av ekosystemtjänster är i längden inte hållbart för samhället och våra invånares boendemiljö och hälsa. Enligt Mariestads gällande översiktsplan, antagen av kommunfullmäktige i juli 2018, ska kommunen främja ekosystemtjänster under utformningen av nya detaljplaner, och ersätta förlorade ekosystemtjänster när åkermark eller naturmark tas i anspråk för bebyggelseutveckling.

Mariestad står inför en mycket omfattande utbyggnad, den största i modern tid. Stora ytor, som sammanlagt innehåller väldiga mängder ekosystemtjänster, kommer att bebyggas. För att undvika en stor förlust av ekosystemtjänster i Mariestad behöver vi arbeta aktivt och systematiskt för att främja och stärka dem. Det kommer krävas fokus på det i varje skede av den fysiska planeringen, genomförandet och förvaltandet av den kommunala marken.

Mariestads kommun saknar idag politiskt beslutade riktlinjer för hur detta ska gå till. Vi har till exempel inte tagit ställning till om vi ska använda oss av frivillig kompensation av ekosystemtjänster, och hur vi i så fall involverar exploatören i detta, i de fall det är någon annan än kommunen själv.

Vi har inte heller tagit ställning till under vilka omständigheter ekosystemtjänstanalys ska vara en del av underlaget till en detaljplan.

Vi har vidare inte i tagit ställning till vilka grundläggande principer som ska gälla för vårt arbete med ekosystemtjänster i planering och exploatering – om ska vi använda oss av till exempel skadelindringshierarkin eller någon annan princip.

Det finns inte heller, så vitt vi erfar, någon tydlig ansvarsfördelning som visar vilken enhet inom kommunen som ska göra vad under respektive skede i planläggning, genomförande och förvaltning, för att kommunfullmäktiges uttalade vilja att främja ekosystemtjänster ska uppnås.

Hur vi arbetar med ekosystemtjänster i planering, genomförande och förvaltning i samband med den utbyggnad vi har framför oss, kommer att ha mycket stor betydelse för boendemiljön och hälsan hos oss som lever i Mariestad idag och imorgon. Det är rimligt att arbetssättet ska vara demokratiskt förankrat, genom politiskt beslutade riktlinjer för hur arbetet ska gå till.

Riktlinjerna skulle beskriva vad som förväntas av olika roller och skeden i samhällsbyggandet och förvaltningen av kommunens mark. Riktlinjernas syfte skulle också vara  att skapa kännedom om kommunens ambitionsnivå och arbetssätt hos externa intressenter, såsom byggherrar och allmänhet.

Många andra kommuner har redan antagit riktlinjer för sin hantering av ekosystemtjänster.

Mot bakgrund av detta yrkar jag på att

• Mariestads kommun tar fram riktlinjer för ekosystemtjänster, som beskriver hur vi ska arbeta i varje skede av den fysiska planeringen, genomförandet och förvaltandet av kommunens mark för att ta hänsyn till och stärka ekosystemtjänster.
  • Riktlinjerna ska fastställas genom politiskt beslut.

24 september 2023