Motioner och interpellationer

Motion om att erbjuda invånarna blommor från kommunens rabatter

Mariestads kommun har många vackra blomsterarrangemang i rabatter och urnor med mera,  som pryder våra offentliga miljöer och sprider glädje med sina vackra färger. När blommorna byts ut under säsongen sparar kommunen tulpanlökarna till nästa år så länge det går,  vilket är föredömligt ur hållbarhetsperspektiv.  Övriga blommor slänger kommunen när de byts ut.

Här ser Vänsterpartiet en möjlighet att göra verksamheten mer hållbar – genom att istället för att slänga blommorna erbjuda Mariestads kommuninvånare att få dem. Många vårblommor, t ex penséer, blommar hela sommaren och har alltså mycket kvar att ge när de byts ut och slängs.

Många andra kommuner, till exempel Karlstad kommun, gör redan så. Karlstad kommun har sedan flera år en tradition att köra utgallrade penséer, förgätmigej, narcisser med mera till en plats där alla som vill får hämta dem. Istället för att hamna på en kompost blommar dessa blommor vidare hemma hos kommunens invånare. Där fortsätter de sprida glädje med sina vackra färger. De fortsätter också att ge mat åt pollinerare hela sommaren.

Med det här arbetssättet skulle vi som kommun alltså både ge våra invånare lite extra glädje i tillvaron, och samtidigt gynna den biologiska mångfalden i Mariestad. Det skulle bidra till samma positiva utveckling som det viktiga arbete Mariestads kommun inlett med att låta gräsytor förbli oklippta så att blommorna i dem kan växa upp och ge mat åt pollinerare. Kostnaden är troligen låg.

Med tanke på att Mariestads kommuninvånare har betalat för blommorna via kommunalskatten, tycker Vänsterpartiet att det känns extra rätt att låta de som vill få de blommor som inte längre behövs i rabatterna.

Mot bakgrund av detta yrkar jag på att Mariestads kommun:

• ger Mariestads kommuninvånare möjlighet att få blommor som gallras ut från kommunens rabatter, urnor med mera, och som inte sparas till nästa år

Britta Wänström
Vänsterpartiet i Mariestad