Motion om utbildning om kommunalt miljö- och klimatarbete

Miljön, klimatet, den biologiska mångfalden och klimatanpassningen tillhör vår tids ödesfrågor. De är områden som alla hänger tätt ihop och som påverkar varandra. Många beslut som påverkar dem tas på kommunal nivå. Till exempel gällande fysisk planering, exploatering, reservatsbildande, skötsel av grönområden, skogsbruk, inköp, med mera. Kommunpolitiker har därmed en mycket viktig roll och ett stort ansvar att fatta beslut som leder till förbättring inom de här områdena. Ett ansvar som säkerligen de allra flesta är villiga att ta. Men en grundförutsättning för att kunna göra det, är att förstå hur miljö, klimat, biologisk mångfald och klimatanpassning hänger ihop. Det är relativt komplext och ofta är det mycket lättare för oss politiker att föreställa oss vilka ekonomiska effekter en föreslagen åtgärd kommer att få, än hur det kommer att påverka miljö, klimat, biologisk mångfald och klimatanpassning. Det kan också vara svårt att föreställa sig vilka verktyg en kommun har för att främja miljö, klimat, biologisk mångfald och klimatanpassning.

Mariestads kommun erbjuder varje mandatperiod sina förtroendevalda en utbildning i kommunal ekonomi. Det här konceptet kan utökas med en kompletterande utbildning om kommunalt miljö- och klimatarbete. Till exempel kunde en sådan utbildning ta upp det nationella miljömålssystemet och hur Mariestads kommun knyter an till det i sitt lokala miljöarbete. Utbildningen skulle också kunna ge en översiktlig genomgång av hur miljö, klimat, biologisk mångfald och klimatanpassning hänger ihop och hur de påverkar varandra, samt på vilka sätt en kommun kan arbeta med de här frågorna. Utbildningen kunde lära de förtroendevalda vilka funktioner inom kommunen som arbetar med frågorna strategiskt och vilka system som finns för uppföljning och redovisning till politikerna av hur arbetet går.

Det kan vara bra att ge utbildningen oftare än en gång per mandatperiod, så att även de politiker som väljs in under mandatperioden kan gå den.

Mot bakgrund av detta yrkar Vänsterpartiet att:

• Mariestads kommun ska erbjuda de förtroendevalda en utbildning inom miljö, klimat, biologisk mångfald i linje med resonemanget här ovanför. Utbildningen ska ges minst en gång per mandatperiod men gärna oftare.

18 april 2022

Motion om utbildning om klimat och miljö