Interpellation om köpstopp och kommunen som attraktiv arbetsgivare
Kommunens köpstopp kan göra det svårare för kommunen att rekrytera och behålla personal. Detta enligt uppgifter i Kommunrevisionens granskning av hur kommunen arbetar för att säkra att vi får tag på kompetent personal.
Det är svårt nog som det är att få tag på personal till våra viktiga välfärdsverksamheter och för att arbeta för hållbar utveckling. Därför är det extra allvarligt om köpstoppet ytterligare försvårar detta. Vi måste göra vad vi kan för att vara en attraktiv arbetsgivare på riktigt, inte bara på pappret.
Vi har ställt en skriftlig fråga (interpellation) till kommunstyrelsens ordförande Johan Abrahamsson (M) om vad han har gjort för att ta reda på mer om detta, och vad han avser att göra. Ni ser vår fråga och hans svar här nedanför.
Britta Wänström (V) och Johan Abrahamsson kommer att fortsätta diskutera detta på kommunfullmäktige på måndag 31/1 2022 kl 18. Förhoppningsvis kommer även andra ledamöter från andra partier att vilja diskutera det här viktiga ämnet – vår personals arbetsmiljö!
Mötet är digitalt och det går att lyssna på det här Lyssna på kommunfullmäktige – Mariestads kommun
Välkommen!
Svar från Johan Abrahamsson (M) 2022-01-27:
Nedan finns den ursprungliga interpellationen i sin helhet: