Motion om handlingsplan för fler bilfria områden

Allt fler städer gör sina centrum eller delar av centrum bilfria. Syftet kan vara olika men ofta handlar det om att bilfria områden ger ökad trivsamhet för de som rör sig i staden, en mer levande stadsmiljö och att det uppmuntrar till att ta sig fram till fots eller till cykel, det vill säga en mer hållbar mobilitet.

Vänsterpartiet vill se denna utveckling även i Mariestads kommun. Dels i Mariestads tätort, men gärna också i de mindre orterna om det bedöms som lämpligt. För att uppnå det målet bedömer vi att kommunen behöver ta fram en handlingsplan där det framgår vilka områden som är lämpliga att göra bilfria och förslag om på vilket sätt de ska göras bilfria.

En risk med bilfria områden är att personer med funktionsvariationer kan få sämre möjlighet att ta sig fram i områdena. Det är därför viktigt att det framgår av handlingsplanen hur den här risken har beaktats, det vill säga hur förändringarna ska göras utan att drabba tillgängligheten.

Koppling till Agenda 2030:
Fler bilfria områden är i linje med kommunens Agenda 2030-mål: ”Kommunen ger möjligheter till god hälsa hos invånarna genom trygga miljöer och närhet till rekreation.” I strategin står också ”Att få fler människor att använda kollektivtrafiken såväl som att cykla eller gå i stället för bilåkning kräver olika insatser och investeringar såväl som ett ändrat beteende. Den kommunala planeringen för exempelvis bebyggelse skapar förutsättningar för detta.

Vi föreslår att:

• Mariestads kommun tar fram en handlingsplan för att utöka de bilfria områdena i kommunens tätorter

Britta Wänström, Vänsterpartiet Mariestad
2021-06-06

Motion om fler bilfria områden i kommunen