Motion om ”budget i balans”
Motion om ”budget i balans”
Hösten 2019 tog kommunfullmäktige beslut om ”Åtgärder för budget i balans 2019”. I beslutet står det att ”samtliga nämnder ska vidta åtgärder för allmän återhållsamhet i syfte att minska kommunens kostnader och därmed bidra till en budget i balans vid årets slut”.
I beslutet finns i punktform en rad regler som gäller tills vidare. De beskriver bland annat vad som gäller vid hantering av vakanta och nyinrättade tjänster samt vid tillsättning av vikarier. Dessutom nödvändigheten av kostnadskontroll. Till exempel att ”inköp/avtal som inte är uppenbart nödvändiga för verksamhetens dagliga drift ska avslås”.
I beslutet ger man nämnderna i uppdrag att återkommande rapportera till kommunstyrelsen.
I rubriken på fullmäktigebeslutet anges år 2019. Detta tolkas dock av kommunstyrelsen att fullmäktigebeslutet gäller fortfarande. Enligt en beslutspunkt ges kommunstyrelsen möjlighet att upphäva reglerna. Det har inte prövats.
Om fullmäktigebeslutet gäller bidrar det till viss otydlighet samtidigt som det uppfattas som om vi lever med ständig obalans i budget. Dessutom finns ett fullmäktigebeslut om ett omfattande reformpaket för åren 2020 – 2022, i syfte att spara 95 miljoner kronor.
Budgeten är ett av kommunens viktigaste styrdokument och viktig för att kunna upprätthålla en god ekonomisk hushållning (som kommunallagen säger). Att ha en bra kostnadsmedvetenhet och budgetuppföljning är en del av detta. I Mariestads kommun har vi en policy för ekonomi- och verksamhetsstyrning som ska säkerställa en långsiktigt stabil ekonomi. Mot bakgrund av det måste man ifrågasätta värdet av att ha ytterligare regler som rullar vidare år från år. Man måste också ha full koll på hur det påverkar verksamheterna.
Mot den bakgrunden yrkar jag att
- Fullmäktigebeslutet från 30 september 2019 (Kf § 59) tas upp till prövning för klargörande om det fortfarande gäller och i så fall
- Att en prövning görs av om åtgärderna bör finnas kvarMotion om budget i balans