Motion om att utöka den politiska styrgruppen för framtagandet av ”Handlingsplan för Agenda 2030”

Mariestads kommun håller på att ta fram en handlingsplan för kommunens arbete med att uppnå de globala hållbarhetsmålen i Agenda 2030. Kommunstyrelsen har utsett kommunstyrelsens arbetsutskott till politisk styrgrupp för detta. Handlingsplanen för Agenda 2030 kommer att utgöra grunden för kommunens miljö- och klimatarbete under de närmaste 10 åren.

Den politiska majoriteten har genom kommunalrådet Johan Abrahamsson flera gånger uttryckt en önskan att Vänsterpartiet och Miljöpartiet ska komma med fler initiativ angående kommunens miljö- och klimatarbete. De har också uttryckt en generell ovilja mot att förslag ska återremitteras för ytterligare utredning när de väl har nått kommunfullmäktige.

Miljöpartiet och Vänsterpartiet delar åsikten att det är nödvändigt att så många som partier som möjligt är aktiva, delaktiga och drivande inom kommunens politiska miljö- och klimatarbete. Vi bedömer att det mest verkningsfulla sättet att bidra till kommunens miljö- och klimatarbete i detta läge, är genom att påverka utformningen av kommunens systematiska miljö- och klimatarbete, det vill säga handlingsplanen för att uppnå Agenda 2030.

Vi delar också åsikten att det är bra om den politiska processen inte behöver fördröjas genom återremisser. Ett effektivt sätt att uppnå detta är att alla partier ges tillfälle att tycka till och påverka handlingsplanen redan i ett tidigt skede. I styrgruppen, kommunstyrelsens arbetsutskott, är bara tre partier representerade. Det är ingen lämplig sammansättning ur det här perspektivet.

En utökning av antalet representerade partier i styrgruppen skulle också ge tillfälle att fundera över vilka politiska befattningar som vore bra att ha med i styrgruppen, till exempel ordförandena för Tekniska nämnden och Miljö- och byggnadsnämnden.

Vi föreslår därför att:

–           Den politiska styrgruppen för framtagandet av handlingsplanen för att uppnå

Agenda 2030 snarast utökas, så att samtliga partier som är representerade i

Mariestads kommunfullmäktige erbjuds att ha en representant i styrgruppen

Britta Wänström, Vänsterpartiet                                                      Mats Karlsson, Miljöpartiet

Mariestad, oktober 2020

Motion om att utöka den politiska styrgruppen för Handlingsplan för Agenda 2030