Motion om att införa ett miljöledningssystem

Under våren 2021 har det visat sig att Mariestads kommun 2ännu inte har infört källsortering av avfall på flera av våra verksamheter. Källsortering av avfall är ett grundläggande lagkrav i miljöbalken sedan länge. Att vi fortfarande inte har infört det tyder på att vi har ett bristande system för att säkerställa att vi följer reglerna i miljöbalken och annan miljölagstiftning.

Det är vanligt att större verksamheter har någon typ av miljöledningssystem för att säkerställa sin miljölagefterlevnad. Enligt Forum för Miljö och Hälsa (FMH) använder nästan hälften av Sveriges kommuner miljöledningssystem i delar av eller hela sin verksamhet. Mariestads kommun har enligt kommunens miljöstrateg inget miljöledningssystem.

Det är vanligt att miljöledningssystem innefattar att en extern och oberoende part granskar arbetet regelbundet. Det kan vara till exempel genom miljöcertifiering enligt ISO 14001 eller EMAS (Eco-Management and Audit Scheme), eller en enklare variant så som Miljödiplomering enligt kraven i Svensk Miljöbas.

Svensk Miljöbas miljöledningsstandard bygger på grundläggande delar i ISO 14001 och EMAS. Skillnaderna jämfört med ISO 14001 och EMAS är bland annat lägre krav på dokumentstyrning, avvikelsehantering och rutiner. Svensk Miljöbas lägger stor vikt vid vad verksamheten presterar i form av faktiska miljöförbättringar och miljöutbildning för medarbetarna.

Kommuner kan miljödiplomera hela eller delar av sin verksamhet. Ofta börjar kommuner att införa det på några av de förvaltningar som påverkar andra förvaltningar i större utsträckning först, för att sedan ta hela kommunen. Att miljödiplomera verksamheten är ett sätt att skapa struktur, ordning och reda i miljöarbetet, och det underlättar också kommunikation av verksamhetens miljöarbete.

Mot bakgrund av detta föreslår jag att:

• Mariestads kommun inför ett miljöledningssystem i form av Miljödiplomering enligt kraven i Svensk Miljöbas för hela eller delar av sin verksamhet

Staffan Haukland, Vänsterpartiet Mariestad
2021-06-08