Motioner och interpellationer

Motion om stadsodling

Intresset för odling ökar. Förutom att man får tillgång till egenodlade grönsaker finns många andra positiva effekter. Pollinerande insekter kommer att gynnas av odlingarnas alla vackra växter. Det finns även forskning som visar att odling minskar stress och motverkar ohälsa. Att träffas och odla tillsammans med andra skapar också gemenskap.

Närodlat eller stadsodling som det också kallas, är betydelsefullt för den biologiska mångfalden och kan därmed vara en del i bygget av ett hållbart samhälle.

Stadsodling innebär att man ger kommunens invånare möjlighet att odla på kommunens mark. Intresset för att odla finns hos många, men alla har inte den möjligheten. Då kan man ställa i ordning odlingslotter till exempel i anslutning till flerfamiljshus. På det sättet ger man nya grupper möjlighet att prova på.

I Mariestads kommun finns idag odlingslotter och kolonistugor vid Västeräng. Det är ett populärt och väl besökt område. Det här förslaget ska ses som ett komplement.

Vänsterpartiets förslag bygger på att stadsodlingen ska ligga i nära anslutning till ett bostadsområde. Tillgänglighet är viktigt. Kommunen upplåter mark medan odlingen kan ske genom att t ex en förening för det ändamålet bildas. Det finns förebilder från andra kommuner där stadsodling genomförts och organiserats på det sättet. Möjligheten att odla bör vara avgiftsfri.

Mot bakgrund vad som anförs i texten ovan yrkar Vänsterpartiet

• Att Mariestads kommun upplåter mark för stadsodling
  • Att Mariestads kommun ger stöd och information för att organisera formerna för stadsodling

Motion stadsodling 26 nov 2021