Motion om att göra Kungsgatan bilfri

Alltfler städer gör sina centrum eller delar av centrum bilfria. Syftet kan vara olika men ofta handlar det om att bilfria områden ger ökad trivsamhet för de som rör sig i staden, en mer levande stadsmiljö och att det uppmuntrar till att ta sig fram till fots eller till cykel, det vill säga en mer hållbar mobilitet. På Kungsgatan i Mariestad, där det vår- och sommartid finns många uteserveringar som tar upp trottoarern, skulle bilfrihet leda till mindre trängsel och, tror vi, en gemytligare och mer avslappnad känsla både för de som sitter på uteserveringarna och för de som promenerar. Vi tror att det skulle göra gatan ännu mer attraktiv som restauranggata.

År 2018 tog kommunens planavdelning fram ett förslag på hur Kungsgatan skulle kunna göras bilfri på sommaren. Förslaget behandlades aldrig politiskt men är alltså ett färdigt förslag.

Vi i Vänsterpartiet tycker att det vore en bra idé att prova att göra Kungsgatan bilfri sommartid. Vi tror att det skulle ge en bättre stadsmiljö och vi tycker att kommunen ska underlätta för våra invånare att välja att gå eller cykla framför att ta bilen.  Vi tror också att åtgärden skulle kunna vara positiv för företagarna i området. Det finns ett färdigt förslag, så planavdelningen skulle inte behöva lägga mycket tid på att utreda frågan.

Vi föreslår därför:

att Mariestads kommun gör Kungsgatan bilfri sommartid

För Vänsterpartiet Mariestad

2021-02-15

Motion om att göra Kungsgatan bilfri på sommaren